Interessante websites: 


De Knac Nationale Autosport Federatie is de enige overkoepelende autosportorganisatie in Nederland, die erkend is door NOC*NSF, het Ministerie van VWS en de wereld overkoepelende bond voor de auto- en kartsport, de FIA.

In die hoedanigheid is de KNAF belast met de controle op de organisatie en veiligheid van de Nederlandse auto- en kartsport.

De leden van de KNAF zijn verenigingen en stichtingen, die het organiseren van auto- en kartsportwedstrijden als hoofddoelstelling hebben.

Deze leden zijn per tak van sport ingedeeld in secties en kiezen uit door hen voorgestelde kandidaten een sectiebestuur.

Dit sectiebestuur is vervolgens vertegenwoordigd in het overkoepelende federatiebestuur.

De KNAF bestaat op dit moment uit 8 secties, te weten:

•Karting

•Autorensport

•Rally's

•Rallyracing

•Autocross

•Ovalracing

•Terreinsport

•Historische Rally's

Bron: KNAF




Klik hier om naar de algemene KNAF site te gaan.

De AMAC in 2021


De Amersfoortse Motor- en Automobielclub, kortweg AMAC, bestaat sinds 1933 en telt ruim 520 leden en is daarmee één van de grootste en oudste verenigingen binnen de Nederlandse Rittensport Federatie, het overkoepeld orgaan voor de rittensport in Nederland.

Activiteiten
De nu inmiddels 87-jarige AMAC is ondanks zijn hoge leeftijd erg actief op verschillende autosportfronten. Buiten de regelmatige avondritten wordt ook de Gelderse Vallei Rit (GVR) verreden. Een dag-evenement van ca. 250 km lengte en oorspronkelijk ontstaan uit de “Heugafelt-rit”, bedacht in 1960 en financieel gesteund door de Gebroeders van Heugten. De baten van deze rit waren bestemd voor de Utrechtse Mythylschool. Na een onderbreking in de eind 70-er jaren, werd in 1994 dit evenement weer van de plank gehaald en werd door de inzet van uitzetters en marshals één van de belangrijkste dagritten binnen Nederland. Naast deze dagrit werd ook een oude bekende nieuw leven ingeblazen; de Nacht Om de Lange Jan (NOL). Eveneens zo’n slordige 250 km lang en ook dit evenement mag zich verheugen op een warme belangstelling van de deelnemers. Beide evenementen zijn ondertussen klassiekers onder rally- en rittensport evenementen.

Oud, maar springlevend
Resumerend kan gesteld worden dat de AMAC oud in jaren is, maar springlevend qua activiteiten. Het Bestuur blijft alert op nieuwe ontwikkelingen in de historische rally en rittensport en wil zorg dragen voor een plezierige en veilige vorm van autosport met de daarbij horende competitie.

Bron: AMAC


Klik hier om naar de AMAC site te gaan.




Ondergetekende is al sinds de oprichting bij de Stichting Gelders Rally Team aanwezig (1969).

Na jaren van rust begon de 1e Gelderlandrit in 1995. Omdat ik het secretariaat toen had en regelmatig een stukje van de route heb uitgezet, was ik direct bij de klassieke autosport betrokken.

Mede omdat ik aan veel evenementen heb deelgenomen, kende ik natuurlijk ook veel mensen in dat wereldje. Omdat er nog niet zoveel autosportevenementen waren, dacht ik na een paar jaar van, misschien is dit ook wel wat leuks voor de Noordoostpolder.

Zo gezegd, zo gedaan.

In 1999 zijn we gestart als Stichting '99 Events Emmeloord met de 5 uren van Emmeloord. Ja, je leest het goed, de eerste was de 5 uren en had toen het idee om alleen een ritje voor beginners op te zetten.
Er was toen ook maar één (1) klasse. Maar ja, de verschillen in niveau tussen de deelnemers waren groot, en ik moest gewoon de zaak splitsen in een sport en een toerklasse.

Dit was het begin van de 7 uren van Emmeloord. Een rit waar iedereen veel plezier aan kan beleven met koffie bij aankomst, een lekkere lunch en als afsluiting een heerlijk buffet.
Tevens uitstekende routeboeken, een niet te moeilijke route, altijd gezellige controleurs en meestal mooi weer.

In 2015 is Stichting '99 Events Emmeloord gestopt met het organiseren van evenementen en heb ik de 7 Uren van Emmeloord overgedragen aan Stichting RallyControl.


Bron: Peter Staal



Klik hier om naar de 7uren site te gaan.


 


Z’n droom was een echt museum op te zetten.

Het is een voortvloeisel van de verzamelwoede van Gérard, die het liefst alles wil hebben wat te maken heeft met de rallysport. In 1975 raakte hij in de ban van de rallysport, tijdens een bezoek aan de ELE-Rally te Eindhoven. Zo begon hij met het bouwen van rallyauto’s op schaal (1:24).

Door zijn drang naar perfectie werden boeken en ander naslagwerk gekocht en verzameld. Dat liep na een tijdje aardig uit de hand en daarop besloot hij zich te specialiseren tot het Wereld-Kampioen-schap Rallyrijden en richt in 1986 het Mini-Rally-Museum op (inmiddels hernoemd naar World-Rally-Museum). Vanaf het begin van het seizoen probeert hij jaar-in jaar-uit materialen te bemachtigen. Zelfs onderdelen van auto’s kom je er tegen.

Een archief vanaf 1973, mappen met handtekeningen, ansichtkaarten en zelfs postzegels bezetten zijn “ boekenkast “. Ook originele Rallytassen, Rallyattributen en puzzels hebben daar een plekje gekregen. Het blijft voor hem een kick als er weer post uit bijvoorbeeld Nieuw Zeeland of elders in de brievenbus ligt. Vakanties worden, zo mogelijk, om WK-Rally’s geboekt, zodat contact met rijders gewaarborgd is! Inmiddels is de zolder ingeruild voor een garagebox en op z’n 18 M2 krijg je een goed beeld van de geschiedenis van het WK Rally. Gérard weet altijd wel wat nieuws te melden. Dus bijzonder de moeite waard om eens een bezoekje te brengen aan het World-Rally-Museum. 


Bron: Gérard Wolthaar


Klik hier om naar het World Rally Museum te gaan.


E-mailen
Info